keskiviikko 4. helmikuuta 2015

VO2 max testi


Kävin tekemässä tällä viikolla VO2 testin (maksimaalinen hapenotontesti) Varalan urheiluopistolla. Hapenotontestejä tehdään useamman kerran vuodessa sillä ne ovat oiva keino seurata omaa kehitystä. Samalla saadaan arvokasta tietoa siitä, mihin kunnon osa-aluille harjoittelua tulee jatkossa painottaa eli mitkä osa-alueet vaativat eniten kehitystä.

In action!

Testi suoritetaan melontaergometrillä kolmen ja puolen minuutin vetoja meloen. Tarkoituksena on meloa jokainen veto hieman kovemmilla tehoilla, kuin edellinen. Ensimmäisten vetojen vauhti on siis varsin rauhallinen ja vauhtia seurataan melontaergometrin näytöllä näkyvien watti lukemien avulla. Vetoja melotaan yhteensä n. 7-8. Jokaisen vedon jälkeen on puolen minuutin palautus, jonka aikana sormenpäästä otetaan pieni verinäyte laktaattiarvojen mittaamiseksi. Aina verinäytteen jälkeen lisätään pökköä pesään ja pistetään ergometri laulamaan! Vedot lopetetaan, kunnes laktaattitasot alkavat nousemaan reippaasti yli anaerobisen kynnyksen eli lähestytään maksimikestävyysaluetta. Tämän jälkeen huilitauko on hieman pidempi (n. 1min) ja sen jälkeen tulee vielä viimeinen kolmen ja puolen minuutin mittainen "all out" veto. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kiskon ergometriä kolmen ja puolen minuutin ajan happoja vastaan taistellen niin kovaa, kuin pystyn. Ja kyllä meinaan hapotti! 



Testi sujui hyvin ja olin tyytyväinen tuloksiin! Tulokset tukivat omia tuntemuksia ja olivat hyvinkin järkeenkäyviä: peruskestävyystaso on hyvä, vauhtikestävyysalue vaatii puolestaan lisää tiukkaa treeniä. Maksimikestävyysarvot ovat tilanteeseen nähden suhteellisen hyvällä tasolla. Olen joutunut pitämään vk-harjoittelusta lähes vuoden mittaisen tauon terveysongelmien takia. Nyt terveystilanne on kuitenkin vihdoin kunnossa, astmaan on löytynyt oikeat lääkitykset ja pääsen treenaamaan monipuolisesti kaikilla tehoalueilla!

Ensi viikon sunnuntaina lähden kolmeksi viikoksi Espanjan Sevillaan melomaan vähän lämpimämpään ilmastoon ja avovesille. Tulevalla leirillä harjoittelun pääpaino tuleekin olemaan pk ja vk treeneissä! Toki mukaan mahtuu joitakin hengityselimistöä kunnolla rääkkääviäkin treenejä, punttireenitreenejä unohtamatta. :)

Seuraavan hapenotontestin teen todennäköisesti kisakauden kynnyksellä huhti-toukokuussa. Sitä ennen ei muuta, kun treeniä treeniä!

2 kommenttia: